Aspiracje ZMPSIŚ
Zostać liderem regionu

Foto: scie24
Inwestycje liczone w setkach milionów złotych, transport intermodalny, stanowiska kontenerowe, rozbudowa terminalu promowego - port świnoujski stawia na rozwój. Jednak jego przyszłość nie zależy tylko od inwestycji własnych.
O planach na najbliższe lata, dotyczących kompleksu portowego w naszym województwie opowiadał ostatnio na łamach portalu WNP prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Zbigniew Miklewicz. Nas najbardziej zainteresowały oczywiście plany dotyczące portu w naszym mieście.
Wśród planowanych inwestycji, o których wspomniał prezes Miklewicz, znalazły się m.in. projekty związane z rozwojem infrastruktury świnoujskiego portu pod kątem przewozów intermodalnych (czyli takich, które wykorzystują więcej niż jeden środek transportu przy użyciu tej samej jednostki ładunkowej np. kontenera lub wymiennego nadwozia). Plany dotyczą przebudowy stanowiska nr 5 i nr 6 w terminalu promowym wzbogacającej je o nowoczesną infrastrukturę intermodalną. Mają w tym pomóc środki z unijnego programu CEF. W najbliższych latach zintensyfikowane zostaną również działania w segmencie transportu kontenerowego.
Jedną z priorytetowych inwestycji ma być budowa w Świnoujściu nowego, szóstego stanowiska promowego. Umożliwi ono przyjmowanie dużych promów nawet do 220 m długości. Z kolei we współpracy z PLNG powstać ma nowy terminal reeksportu LNG do mniejszych portów i terminali gazowych. Planowana jest także kompleksowa przebudowa nabrzeży w Świnoujściu do głębokości 14,5 metrów oraz liczne inwestycje techniczne jak przebudowa dróg, linii kolejowych i budowa parkingów.
Zdaniem Zbigniewa Miklewicza pogłębienie przez Urząd Morski w Szczecinie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 metra, przełoży się na wzrost przeładunków (ogółem w Szczecinie i Świnoujściu) do poziomu 26-30 mln ton rocznie (przy 23.4 mln ton w roku ubiegłym).
Jako główne zagrożenia dla rozwoju portu, prezes ZMPSiŚ wymienia brak lub wstrzymywanie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Są nimi wspomniane pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, modernizacja magistrali kolejowych CE-59 i E-59 oraz... dokończenie budowy ciągu drogi ekspresowej S3.
DOŁĄCZ DO NAS: