Piątek, 26 kwietnia 2024r.

Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marii

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Komunikacja / S3 jednak w rezerwie

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

S3 jednak w rezerwie

Obwodnica Wolina

Foto: Zwiadowca21 / wiki

Jest wstępne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w sprawie przesunięcia odcinka S3 Szczecin - Świnoujście z listy rezerwowej na podstawową w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Niestety, inwestycja nie zmieniła swojej pozycji.

Przeniesienia zadania możliwe w przypadku pojawienia się oszczędności w ramach limitu dla Programu lub zgody Rady Ministrów na zwiększenie limitu - podaje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Stanowisko jest rezultatem zakończonych w styczniu konsultacji publicznych w sprawie projektu budowy dróg w obecnej perspektywie finansowej EU. Oznacza to, że droga będzie zmodernizowana o ile uda sie wygospodarować pieniądze po przetargach z inwestycji priorytetowych lub rząd zwiększy pulę na sieć polskich dróg. Plan finansowy projektu Programu ustalono na poziomie 92,8 mld zł.

W sprawie odcinka S3 Szczecin - Świnoujście zgłoszono 17 wniosków i uwag. Podpisali się pod nimi parlamentarzyści, samorządowcy oraz przedstawiciele różnych organizacji i stowarzyszeń. Od osób fizycznych wpłynęły tylko 2 głosy. Dla porównania - w sprawie drogi krajowej 61 w Legionowie podpisało się prawie 6 tys osób. Ta inwestycja, podobnie do tych, które uzyskały duże poparcie społeczne - zostanie przekazana do dalszej analizy Ministerstwa. Wniosek? Imienna lista popracia inwestycji przez mieszkańców i inne zainteresowane osoby prawdopodobnie wpuściłaby ją do drugiej tury. Jak informuje MIR, w przypadku zmian na listach rezerwowych brany jest pod uwagę czynnik społeczny, tj „zaangażowanie wnioskujących w zakresie proponowanych zmian w Programie. Pokazuje ono wagę poszczególnych inwestycji dla społeczności lokalnych oraz wpływ, jaki mogą one wywierać na poprawę sytuacji społeczno - gospodarczej”

Dobre skomunikowanie portu w Świnoujściu z Polska i Europą było jednym z koronnych argumentów wnioskodawców o budowę S3 na północ od Szczecina. Tym bardziej niepokoi ujęty w raporcie komentarz Ministerstwa - Z punktu widzenia kosztów ekonomicznych, gospodarczych i środowiskowych nie jest opłacalne ani techniczne możliwe doprowadzenie do każdego centrum multimodalnego, portu morskiego czy też lotniczego drogi o parametrach A i S. Połączenie może być również realizowane przez drogę krajową (np. w przypadku portu w Świnoujściu) czy też drogę samorządową (jak w przypadku portu lotniczego w Gdańsku, Rębiechowie) o właściwych parametrach.

Nie pozostaje nic innego niż czekać na decydujące wieści z Waraszawy. Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie przez GDDKiA strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu Programu.

Autor: MM
comments powered by Disqus