Piątek, 26 kwietnia 2024r.

Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marii

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Kultura / Romantyczne brzmienia

XVII Świnoujskie Wieczory Organowe

Romantyczne brzmienia

Foto: J.P.

W piątkowy wieczór (19.06) na zabytkowych świnoujskich organach kościoła pw. Chrystusa Króla festiwalowy koncert zagrał mistrz improwizacji i wirtuoz gry organowej Tomasz Adam NOWAK. Na program koncertu składały się kompozycje twórców epoki romantyzmu.

Już w pierwszym utworze Johanna F. THIELE, niemieckiego kompozytora wczesnego romantyzmu, Concert – Satz c-moll, rzadko wykonywany, wymagający wysokiej klasy wirtuozerią, zwłaszcza w partii pedału, maestro zachwycił kunsztem wykonania. Utwór piękny, pełen różnorodnych brzmień.

W zupełnie inny nastrój artysta wprowadził publiczność grając Franza LISZTAPreludium „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (Płacz, Lament, Niepokój, Obawa) wg Kantaty J.S. Bacha.

W podobnym klimacie, przepełnionym smutkiem i nostalgią, zagrał „Selig sind, die, da Leid tragen” (Błogosławieni, którzy znoszą cierpienie) z Niemieckiego Requiem op. 45 JohannesaBRAHMSA. Z wielu wariacji tego niemieckiego kompozytora, skomponowanych na temat np. Hendla czy Paganiniego, Tomasz A. NOWAK wybrał i wykonał, we własnej transkrypcji organowej, orkiestrową wersję Wariacji na temat Haydna op.56. Składająca się z Chorału św.Antoniego, ośmiu Wariacji – każda inna – i FinałuAndante, maestro swą interpretacją ukazał różnorodność poszczególnych wariacji i brzmień świnoujskich organów.

Tomasz A. NOWAK – mistrz improwizacji, tradycyjnie zakończył koncert improwizacją, tym razem na temat podany przez publiczność. Z wielu propozycji wybrał „Yesterday” i zagrał w aurze tego romantycznego wieczoru.

Koncert fenomenalnie zagrany, zakończony długotrwałą owacją na stojąco.

Autor: MaPi
comments powered by Disqus