Piątek, 26 kwietnia 2024r.

Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marii

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Kultura / Od G. F. Haendla do G. Gershwina

XIX Festiwal Świnoujskie Wieczory Organowe 2017

Od G. F. Haendla do G. Gershwina

Foto: Organizator

W ostatni lipcowy piątkowy wieczór organowy XIX Międzynarodowego Festiwalu, w Galerii Mistrzów miał wystąpić J. Schlage z Niemiec - niestety zachorował i w zastępstwie wystąpił mistrzowski niemiecki Duet; Frank ZIMPEL- organista i Alexander PFEIFER – trębacz, którzy wspólnie występują od 16-tu lat, a wystąpili już w ponad 400 koncertach nie tylko w Niemczech, ale także w Europie, Egipcie i po raz trzeci w Świnoujściu.

Powitali świnoujską publiczność utworem G.F. HAENDLA – Trumpet Voluntary i już tym wykonaniem zachwycili. Następnie zagrali cztery krótkie kompozycje G,Ph. TELEMANNA;

La Majeste - majestatycznie z dialogiem trąbki i organów, La Rejouissance – radośnie, La Grace - melodyjnie, z wybijającym się na plan pierwszy głosem trąbki, a w tle delikatnym akompaniamen-tem organów, La Vaillance – znów radośnie i z pasją.

Nie zabrakło utworu J.S. BACHA. Toccatę i Fugę d-moll solo na organach zagrał F. Zimpel. Swą znakomitą grą wydobył pełne, potężne brzmienie 90-letnich organów, do tego wirtuozeria i perfekcyjna technika w grze pedałowej. Zasłuchana publiczność dopiero po dłuższej chwili, za tak wspaniała grę długo oklaskiwała artystę.

Ponownie w duecie słuchano 3-częściowego Koncertu D-dur G. TARTINIEGO - inny nastrój, typowo włoskiej muzyki. - Allegro moderato to kunszt gry trębacza wirtuoza, - Andante spokojne z pięknym czystym głosem trąbki i delikatnym akompaniamentem organów, - Allegro grazioso to doskonałe współbrzmienie dwóch, jakże różnych instrumentów.

W wykonaniu Ave Maria F. SCHUBERTA przy delikatnym wtórze organów, Alexander PFEIFER wzruszająco wykonał ten utwór, momentami prawie łkającym głosem trąbki. Za to wykonanie owacyjnie oklaskiwano trębacza.

I znów słuchano solowej gry organowej w Sonacie c-moll, op.65, nr 2 F. MENDELSSOHNA – BARTHOLDY, w której F. Zimpel ponownie ukazał mistrzostwo gry i interpretacji.

Ciekawym, pełnym „miłosnego” uniesienia była interpretacja trębacza, przy wtórze organów, w utworze „Altdeutscher Liebesreim” op.326 C. BOHM'a.

Program koncertu kończyła kompozycja G. GERSHWINA – Summertime z „Porgy and Bess”.

Długo trwająca owacja na stojąco była najlepszym podziękowaniem za ciekawy, znakomicie zagrany koncert. Za taką owację F. Zimpel i A. Pfeifer podziękowali publiczności grając na bis Trumpet Voluntary, którym koncert rozpoczęli.

Autor: M. P.
comments powered by Disqus