Poniedziałek, 16 września 2024r.

Imieniny: Edyty, Korneliusza, Cypriana

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Radni zadecydowali. Eksperci wypowiedzą się na temat terminala kontenerowego

Miasto

Radni zadecydowali. Eksperci wypowiedzą się na temat terminala kontenerowego

Foto: BIK UM Świnoujście

Podczas VI sesji Rady Miasta Świnoujście, która odbyła się w dniu 29 sierpnia, radni podjęli uchwałę w sprawie Rady Programowej z zespołem ekspertów do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.  

W długiej debacie na ten temat kilkoro radnych nie wyrażało swojego wsparcia dla idei powołania Rady Programowej i opowiadało się jednoznacznie za budową terminala kontenerowego.  Za ostatecznym podjęciem uchwały przy jednym głosie wstrzymującym się zagłosowało 17 świnoujskich radnych. Nikt nie był przeciwny. Co warto podkreślić chęć udziału w pracach Rady Programowej zgłosiły także Międzyzdroje.

Wprowadzenia do projektu uchwały dokonała Joanna Agatowska,  Prezydent Miasta Świnoujście. Jej zdaniem mieszkańcy powinni mieć pełną wiedzę na temat wielorakich skutków jakie wywoła realizacja inwestycji. Ważna jest przecież każda sfera społeczna, środowiskowa, ekonomiczna, gospodarcza, czy komunikacyjna dotycząca przede wszystkim prawobrzeża miasta, ale i mająca kolosalne znaczenie dla jego lewobrzeżnej części. Stąd też istnieje nadal konieczność prowadzenia szerokich konsultacji społecznych i uzyskania wsparcia ze strony niezależnych ekspertów. Prezydent odniosła się również do zawiłych aspektów prawnych w kwestii chęci uznania za fakt ostatecznej lokalizacji tej inwestycji.  

- „Na konferencji prasowej, która miała miejsce w poniedziałek 26 sierpnia prezes Jarosław Siergiej wraz z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką poinformowali o fakcie dokonanym przyjęcia lokalizacji portu w Świnoujściu. Nie zgadzamy się z tym i rekomenduję, żeby proces konsultacji społecznych w temacie nadal trwał. Z czego mogą wynikać takie działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Ministerstwa Infrastruktury? Mianowicie z tego, że w dniu 30 lipca Ministerstwo Infrastruktury poinformowało Miasto, że uchyla skargę na decyzję lokalizacyjną, którą wnieśliśmy 22 maja 2024 r. na wezwanie wynikające z obwieszczenia wojewody. Pan wojewoda w obwieszczeniu opublikowanym w dniu 8 maja wskazał jako termin nieprzekraczalny dzień 22 maja na złożenie odwołania. Terminu tego dotrzymaliśmy jako Miasto. Ministerstwo Infrastruktury uważa jednak, że termin złożenia odwołania upływał 21 maja co jest oczywistą nieprawdą.  Z taką interpretacją niezgodne są opinie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz przepisy ustawowe. Kwestie te podnieśliśmy w złożonej już skardze na decyzję Ministerstwa Infrastruktury i Technologii. Jesteśmy przekonani, że skarga nasza zostanie uznana za zasadną.  Proces prawny jest zatem cały czas otwarty (…) – wyjaśniała prezydent Joanna Agatowska.

Rekomendując powołanie Rady Programowej prezydent Agatowska poinformowała, że do świnoujskiego urzędu wpłynęło pismo od burmistrza Międzyzdrojów Mateusza Bobka.  Informuje on, że Rada Miejska w Międzyzdrojach podjęła decyzję o zabezpieczeniu środków na przygotowanie ekspertyzy dotyczącej planowanego terminala kontenerowego. Są też zainteresowani przystąpieniem do proponowanej w Świnoujściu Rady Programowej. Na lidera tego projektu wskazano byłego prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego. 

Przed rozpoczęciem debaty, przewodniczący Rady Miasta Świnoujście Ryszard Teterycz przypomniał, że stanowiska radnych są znane. Zostały one szeroko zaprezentowane przed sierpniową sesją podczas obrad połączonych Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Gospodarki Morskiej. Mimo to rozgorzała długotrwała, gorąca debata.  W wystąpieniach radnych m.in. radny Jan Borowski kolejny raz opowiedział się jako zwolennik budowy terminala uznając, że inwestycja wpłynie znacząco na rozwój gospodarczy miasta. O tym, że decyzja lokalizacyjna i powstanie terminalu jest nieodwołalne mówiła z kolei radna Elżbieta Jabłońska (KO) podkreślając, że ma zastrzeżenia do projektu uchwały w sprawie powołania Rady Programowej.  Z kolei radna Aleksandra Namyślak (PiS) uważała, że Rada powinna powstać, gdyż musimy poznać skutki społeczne, środowiskowe i społeczne.  Radny Dariusz Krzywda (WW) wspomniał, że przez 9 lat byliśmy zwodzeni zapowiedziami otrzymania raportu o terminalu i nadal jesteśmy w tym samym miejscu. Radny Paweł Sujka podkreślił, że jeśli w przyszłości opinia ekspertów nie będzie do końca jasna to trzeba będzie przeprowadzić referendum.       

Na sesji wypowiedział się także Artur Krysztofowicz, przewodniczący Zarządu Osiedla Warszów, Zaznaczył, że mieszkańcy Warszowa i Ognicy na ostatnim posiedzeniu ponownie jednogłośnie wyrazili swój sprzeciw wobec planów budowy terminala kontenerowego.  

Port kontenerowy to zaoranie Warszowa. Minister Marchewka obiecał otworzyć ul. Ku Morzu i co? Nic!. Po gazoporcie nic nie miało już powstać na Warszowie – stwierdził Krysztofowicz.

Ostatecznie w głosowaniu uchwałę w sprawie Rady Programowej z zespołem ekspertów do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu przyjęto 17 głosami przy braku głosów przeciwnych. Od głosu wstrzymała się tylko radna Dorota Konkolewska.

Zapis podjętej uchwały zakłada przedłożenie Radzie Miasta Świnoujście do dnia 26 września 2024r. projektu uchwały w sprawie powołania  Rady Programowej wraz z zespołem ekspertów.

W uzasadnieniu do uchwały czytamy m.in. : „Rada Miasta Świnoujście, dostrzegając wagę projektowanej inwestycji głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu i jej znaczenie dla gospodarki morskiej z zaniepokojeniem obserwuje brak postępu, jaki występuje od lat w dialogu z lokalną społecznością i gałęziami gospodarki tradycyjnie budującymi gospodarczą podstawę Miasta Świnoujście. Rada zwraca uwagę na konieczność pogodzenia potrzeb Mieszkańców z interesami rządu Rzeczypospolitej Polskiej , inwestorów oraz Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Nie do przyjęcia, w zgodzie z zasadami współżycia społecznego, jest w ocenie Rady inicjatywa gospodarcza realizowana kosztem pokoleń mieszkańców, w szczególności prawobrzeżnej części naszej małej ojczyzny. Nie bez znaczenia jest brak odpowiedzi na zgłaszane słuszne postulaty, będące odpowiedzią mieszkańców na coraz liczniejsze i dotkliwsze zakazy, wiążące się z funkcjonowaniem Portu Morskiego. Niedopuszczalne, w ocenie Rady, jest wprowadzenie zakazów ingerujących w podstawowe wolności obywatelki od pokoleń zamieszkujących Przytór – Łunowo, Karsibór, Warszów , Ognicę.” (…) „Rada Miasta Świnoujście po wysłuchaniu publicznym Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., przedstawicieli wykonawcy firmy Deme Concessions, QTerminals, ARP, Meridiam oraz  mieszkańców Świnoujścia oraz negatywnego stanowiska Zarządu Osiedla Warszów dostrzega konieczność wykonania analizy i oceny skutków przez niezależny podmiot, jakim będzie powołana Rada Programowa wraz z zespołem eksperckim.

Autor: BIK UM Świnoujście
comments powered by Disqus