Inwestycje
4 x TAK dla Świnoujścia

Pogłębianie toru wodnego
Foto: scie24
W ubiegłym tygodniu Marszałek Województwa przedstawił listę priorytetowych inwestycji na Pomorzu Zachodnim w ramach tzw. kontraktu terytorialnego. Takie zobowiązanie uzgadnia z Warszawą każde województwo w celu usprawnienia rządowej polityki rozwoju terytorialnego. Zachodniopomorski kontrakt obejmuje 23 przedsięwzięcia, które mają być zrealizowane do końca 2020 roku. Cztery z nich dotyczą Świnoujścia.
Oprócz tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam, na liście inwestycji ujęto pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Na to przedsięwzięcie od dawna naciskają środowiska biznesowe, ponieważ problemy z wprowadzaniem do Szczecina dużych statków znacznie zmniejszają naszą konkurencyjność w stosunku do trójmiejskich portów. Według wstępnych deklaracji tor ma być pogłębiany w latach 2018-21. Koszt prac wyceniono na 1.4 mld zł.
W kontrakt wpisano także rozbudowę infrastruktury zespołu portowego Szczecin - Świnoujście oraz poprawę dostępu do portu w Szczecinie i Świnoujściu. Łączny koszt inwestycji to ponad 1,8 mld zł
W ramach projektów strategicznych z zakresu ochrony zdrowia miejski szpital w Świnoujściu ma zostać doposażony w tomograf komputerowy za 3 mln zł. Lista inwestycji priorytetowych województwa w zakresie służby zdrowia stawia głównie na ratownictwo medyczne. W Kołbrzegu i Szczecinie mają powstać oddziały ratunkowe. O zaplanowanym przez wojewodę szpitalnym oddziale ratunkowym w Świnoujściu nadal nic nie wiadomo.
Na liście rezerowowej znalazła się modernizacja trasy S3 od Goleniowa do Świnoujścia. Ta inwestycja uważana jest za kluczową z punktu widzenia obsługi Świnoujścia w okresie wakacyjnym. Trasa ekspresowa S3 została natomiast wpisana w kontrakty województwa dolnośląskiego i lubuskiego. Jeżeli inwestycja zostanie sfinalizowana, szybciej dojedziemy z Pomorza Zachodniego do granicy z Czechami.
Kontrakt zostanie prawdopodobnie podpisany w październiku 2014 roku.
DOŁĄCZ DO NAS: