Czwartek, 16 maja 2024r.

Imieniny: Andrzeja, Jedrzeja, Szymona

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Wszyscy walczą o S3. Teraz także zachodniopomorscy parlamentarzyści

Ostatni dzwonek na zmiany w planach dróg krajowych

Wszyscy walczą o S3. Teraz także zachodniopomorscy parlamentarzyści

Ewa Żmuda - Trzebiatowska

Foto: Bartek Wutke

We wtorek na biurko Premier Ewy Kopacz trafił apel Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego w sprawie budowy północnego odcinka drogi ekspresowej S3. W ubiegłym tygodniu podobny list wystosowała Rada Miasta Świnoujścia. Wcześniej publicznie w tej sprawie wypowiedziała się Rada Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście oraz Krajowa Izba Gospodarki Morskiej. Wszyscy mają zbieżne, mocne argumenty. Czy przekonają one Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju do przesunięcia inwestycji z listy rezerwowej na listę zadań podstawowych?

Do końca stycznia w Ministerstwie Infastruktury i Rozwoju toczą się publiczne konsultacje projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. To ostatni moment, aby zainteresowane środowiska mogły wpłynąć na ostateczny kształt drogi. Program zakłada jedynie budowę ok. 180 - kilometrowej trasy S3 biegnącej przez województwa lubuskie i dolnośląskie. Fragment drogi ekspresowej Szczecin - Świnoujscie zajął odległe miejsce na liście rezerwowej i powstanie, o ile uda się zaoszczędzić na inwestycjach podstawowych.

MIR argumentuje umiejscowienie północnego odcinka S3 w rezerwie niskim natężeniem ruchu na tej trasie. Zarówno parlamentarzyści, jaki i radni zwracają uwagę, że jest on wyższy niż w większości priorytetowo planowanych dróg. Oba środowiska wskazują także na ograniczenie dostępności drogowej portu i terminalu promowego w Świnoujściu do sieci połączeń krajowych, co uniemożliwi im dalszy rozwój i osłabi konkurencyjność.

Rada Miasta Świnoujścia w swoim stanowisku wskazała również na konieczność zakończenia w północnej Polsce międzynarodowego szlaku komunikacyjnego E 65, elementu unijnej sieci TEN-T. Brak inwestycji znacząco utrudni działalność i rozbudowę terminala LNG. Przyczyni się także do zahamowania rozwoju turystyczno - uzdrowiskowego regionu.

Na możliwe straty w branży turystycznej zwraca uwagę również posłanka Ewa Żmuda - Trzebiatowska. - Turystyka to ważna gałąź gospodarki pobrzeża Bałtyku, dająca zatrudnienie tysiącom mieszkańców i generująca olbrzymie wpływy do budżetów samorządów i budżetu kraju. Turyści stają się coraz bardziej wymagający i chcą mieć komfort podróżowania. Stanie w wielogodzinnych korkach, a później przed przeprawą promową odstręcza potencjalnych nadmorskich turystów. 

Czy Warszawa uwzględni apele środowisk z Zachodniopomorskiego okaże się na początku marca. Wówczas Ministerstwo opublikuje sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji. Zespół Zachodniopomorskich Parlamentarzystów liczy że „osobiste dostrzeganie przez Panią Premier kwestii drogi ekspresowej S3 w swoim exposé a także w wystąpieniu z dnia 8.01.2015 r.” przyczyni się do „wyegzekwowanie naszego postulatu i swoich wcześniejszych zapowiedzi, w sposób nie pozostawiający wątpliwości.”

- Bardzo się cieszę, że parlamentarzyści z naszego województwa podjęli wspólne działania, aby przekonać decydentów o uznanie rozbudowy północnej części S3 za ważną zarówno dla naszego regionu, jak i kraju. Biorąc pod uwagę dyskusję, jaka toczy się wokół restrukturyzacji górnictwa to można z całą stanowczością stwierdzić, że środki jakie przeznaczane są w ciągu roku z budżetu państwa na dopłacanie do nierentownych kopalń wystarczyłyby z dużą nawiązką na dokończenie S3 i wybudowanie tunelu pod Świną - dodaje posłanka Ewa Żmuda - Trzebiatowska.

Autor: MM
comments powered by Disqus