Stałe połączenie wysp Uznam i Wolin
Rząd wpisze tunel pod Świną w swoje plany
Foto: UM Świnoujście
Na przełomie marca i kwietnia resort infrastruktury przedstawi poprawki w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Według nieoficjalnych informacji podanych przez Gazetę Wyborczą, do programu zostanie dopisana budowa tunelu pod Świną.
W ostatnich tygodniach Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia, dwukrotnie rozmawiała w stolicy o stałym połączeniu wysp Uznam i Wolin z wiceministrem Jerzym Szmitem oraz Jackiem Bojarowiczem, szefem GDDKiA. Do końca marca ma być zweryfikowany program funkcjonalno - użytkowy budowy tunelu. Następnym krokiem, według Michalskiej, ma być podjęcie decyzji w sprawie formuły finansowania inwestycji.
Proponowane przez poprzedni rząd Partnerstwo Publiczno - Prywatne okazuje się dzisiaj nieopłacalne. Wiązałoby się z wprowadzeniem opłat za przejazd tunelem, a te raczej i tak nie przyniosłyby zysku potencjalnemu inwestorowi. W takiej sytuacji połączenie wysp może zostać sfinansowane z budżetu państwa oraz środków unijnych. Chęć współfinansowania inwestycji wielokrotnie podkreślał też Janusz Żmurkiewicz.
Niedawno Urząd Miasta opublikował zapytanie ofertowe na sporządzenie dokumentacji, która pozwoli pozyskać kolejne środki unijne. Wyłoniony podmiot zaktualizuje studium wykonalności tunelu oraz przygotuje wniosek o dofinansowanie inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Szacunkowa wartość budowy stałego połączenia wysp Uznam i Wolin wynosi 967 mln zł.
Przygotowany program funkcjonalno - użytkowy budowy tunelu pozwoli na wyłonienie wykonawcy, który zrealizuje inwestycję w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Prace projektowe trwałyby do końca 2017 roku, w 2018 roku ruszyłyby prace budowlane. W takiej sytuacji wyspa Uznam i Wolin połączyłyby się tunelem pod Świną najpóźniej w 2020 roku.
DOŁĄCZ DO NAS: