Nowe technologie nie bez wad
Komunikacja Autobusowa dogania XXI wiek
Foto: scie24
W ostatnim czasie Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu dała swoim pasażerom nowe możliwości korzystania z zasobów spółki. Chociaż uruchomiono tylko dwie aplikacje, czy też raczej usługi online, to są one istotne dla pasażera. Niestety, obie mają słabe punkty.
Pierwsza daje możliwość zakupu biletu miesięcznego, bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy wejść na stronę lub pobrać aplikację, następnie wypełnić krótki formularz, dokonać płatności i bilet w wersji cyfrowej pojawi się na naszym komputerze lub urządzeniu mobilnym.
Drugą z usług jest możliwość śledzenia rozkładu jazdy autobusów nie według tabliczek przystankowych, a za pomocą dynamicznego systemu na stronie internetowej. Rzecz o tyle istotna, że pozwala poznać rzeczywisty czas przyjazdu autobusu. A większość pasażerów zapewne wie, że z punktualnością KA różnie bywa.
O ile możliwość zakupu biletu z urządzenia mobilnego przez stronę GoPay działa bez zarzutu, o tyle proponowana aplikacja jest zwyczajnie do kitu. Przy próbie zakupu miesięcznego biletu sieciowego, klient polegnie przy opcji… “wybierz linię”. Aplikacja nie pozwala wybrać żadnej opcji i nie pozwala przejść dalej. W aplikacji widnieje też opcja kupienia pojedynczego, jednorazowego biletu o której nie ma słowa w oficjalnych informacjach na temat biletów. Słowem, aplikacja wymaga dalszych prac.
Z kolei druga usługa jest też narzędziem dla samej KA, służącym do monitoringu sieci.
- Dane nawigacyjne systemu umożliwiają przekazywanie informacji o aktualnej pozycji wszystkich autobusów na liniach miejskich z odświeżaniem na mapach elektronicznych z częstotliwością co 15 sekund - wyjaśnia Andrzej Sieczka, dyrektor do spraw technicznych KA. - Pozwala nam to na bieżąco śledzić czasy przejazdu autobusów w stosunku do obowiązującego rozkładu jazdy i weryfikować opóźnienia lub przyspieszenia na poszczególnych przystankach autobusowych. Dodatkowo wszystko jest zapisywane w plikach systemowych aplikacji tworząc historię pracy systemu do której zawsze możemy się odnieść w różnych sytuacjach np. odpowiedź na bezzasadną skargę pasażera itp.
Pewne wątpliwości budzi fakt, że skarga pasażera będzie na pewno “bezzasadna”, ale samo wykorzystanie informacji z systemu godne pochwały. Niestety, każdy kto korzysta w miarę regularnie z usług KA i bez tego systemu może się przekonać, że rozkład nijak ma się do rzeczywistości i zmiany są konieczne na już.
Prosty przykład. 15.42 i 15.45, z przystanku przy ulicy Matejki odjeżdżają dwa autobusy, po kolei powinna to być linia nr 2 i A. Niestety - a sprawa jest łatwa do sprawdzenia osobiście, codziennie nie dość, że obydwa są spóźnione, to jeszcze A jest wcześniej niż 2. Śledząc “poczynania” autobusów na żywo, za pomocą aplikacji, wyraźnie widać, że na przykład linia 2 utyka gdzieś między promem a ul. Konstytucji 3 Maja. Podobnych przypadków jest więcej. Na pewno utrudnieniem dla operatora jest fakt, że każdę decyzję o zmianie rozkładu jazdy musi zatwierdzić… Rada Miasta. Jeżeli uda się wprowadzić w życie zainstalowanie na przystankach wyświetlaczy LED (o czym poniżej), problem rozwiąże się sam, bo tradycyjne “tabliczkowe” rozkłady jazdy przestaną być potrzebne.
Mimo tych niedociągnięć, KA idzie w dobrym kierunku. Według szefów spółki zakup biletów przez usługę GoPay stale znajduje nowych amatorów, a punktualność kursowania w końcu zostanie przeanalizowana. Są też plany na dalsze usprawnienia. - Pracujemy nad rozwiązaniami które przyszłościowo mają spowodować, że komunikacja autobusowa w Świnoujściu wchodząc na coraz wyższy poziom nowoczesności i ekologiczności (systematyczna wymiana floty autobusowej, biletomaty mobilne lub stacjonarne,wyświetlacze LED na przystankach autobusowych) będzie coraz bardziej atrakcyjna dla obecnych i potencjalnych pasażerów co będzie przeciwwagą i konkurencją dla transportu indywidualnego na coraz bardziej zatłoczonych świnoujskich ulicach - zapewnia dyrektor Sieczka.
Nie pozostaje nam nic innego niż cierpliwie czekać. Zwłaszcza w kontekście ciągle gorącej dyskusji na temat strefy płatnego parkowania w centrum czy wprowadzenia darmowej komunikacji.
DOŁĄCZ DO NAS: