Komunikacja
Z estakadą na plażę. Pokazali, jak ma przebiegać trasa szybkiego ruchu S3
Foto: BIK UM Świnoujście
Siedem węzłów komunikacyjnych na odcinku Świnoujście – Troszyn, dwupasmowe jezdnie o szerokości sumie 7 metrów i – co bardzo ważne dla mieszkańców prawobrzeżnej części miasta oraz turystów – estakada nad ulicą Wolińską i linią kolejową, dzięki której można będzie bezpiecznie i najkrótszą drogą dotrzeć na plażę na Warszowie. Tak skrócie będzie wyglądał odcinek drogi szybkiego ruchu S3 przebiegający w granicach miasta Świnoujście. Budowę zaplanowano na lata 2019 – 2023. Zobacz zdjęcia.
Dziś w urzędzie miasta projektanci oraz przedstawiciel inwestora zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawili projekt studium technicznego budowy drogi S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn. Przyjechali na zaproszenie przewodniczącego Komisji Gospodarki i Budżetu Rady Miasta Świnoujście Sławomira Nowickiego. W prezentacji udział wzięli radni – członkowie KGiB, Zastępcy Prezydenta Miasta Barbara Michalska i Paweł Sujka, przedstawiciele Rady Osiedla Warszów z przewodniczącą Sylwią Marszałek, pracownicy wydziałów Urzędu Miasta, których temat dotyczy oraz lokalne media.
Najlepszy wariant
Zarówno architekci, jak i przedstawiciel GDDKiA przyznali, że istnieją 4 warianty przebiegu S3. Jednak zaznaczyli, że najbardziej optymalnym jest wariant nr 4.
– Odcinek od Świnoujścia do węzła w Troszynie zamknie całą S3 – powiedział zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA Mariusz Mierzwa.
– Analizy ruchu wykazały, że 4 wariant zapewni bardzo dobrą przepustowość do 2040 – 2045 roku, a dobrą do 2055 roku – mówił z kolei architekt z Pracowni Dróg i Mostów w Szczecinie, która przygotowała projekt.
Ten wariant jest równie najkorzystniejszy dla mieszkańców prawobrzeża, a szczególne Przytoru–Łunowa. W największym stopniu wykorzystuje pas drogowy, a sama droga będzie znacznie osunięta od Łunowa, co zapewni spokój i bezpieczeństwo mieszkańcom tej prężne rozwijającej się części Świnoujścia.
Dwa pasy ruchu
Odcinek będzie przebiegał przez 3 gminy: Wolin, Międzyzdroje i Świnoujście. Najdłuższe – 18,4 km – przez gminę Wolin. Przez Świnoujście – około 8 km. Szerokość jezdni ma wynosić 7 metrów, po 3,5 metra na każdy pas ruchu. Do tego szerokość pasa awaryjnego – 2,5 metra. Po przeanalizowaniu dotychczasowego oraz planowanego ruchu samochodowego, projektanci uznali, że nie ma konieczności budowy drogi 3-pasmowej.
– Wynika to właśnie z natężenia ruchu – mówił przedstawiciel Pracowni DiM ze Szczecina. – Analiza ruchu oraz prognozy nie dają żądnych przesłanek, aby istniała konieczność trzypasmowej jezdni. Poza tym odcinek Świnoujście – Troszyn będzie łączył się z resztą S3, a ta jest 2-pasmowa.
Największy węzeł komunikacyjny będzie znajdował się w rejonie obecnego skrzyżowania ulic Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej. Będzie on łączył wjazd do tunelu, ruch lokalny oraz ruch związany z terminalem promowym i portem handlowym. Osobny węzeł komunikacyjny będzie miał Terminal LNG.
Pomógł wniosek prezydenta, radnego i mieszkańców
Co ważne, projektanci uwzględnili wniosek Prezydenta Miasta Janusza Żmurkiewicza oraz radnego Sławomira Nowickiego, podpisany przez kilkuset mieszkańców prawobrzeża, o uwzględnienie estakady nad ulicą Wolińska i linią kolejową, na wysokości ulicy Sąsiedzkiej i dzisiejszego przystanku kolejowego Przytór. Dzięki temu nie zostanie odcięta najbliższa droga na plażę w Warszowie, jak również dojazd do jednej z największych atrakcji militarnych Świnoujścia – Podziemnego Miasta na Wyspie Wolin.
– To była dla nas bardzo ważna sprawa – mówi radny Sławomir Nowicki. – Dziękujemy prezydentowi miasta Januszowi Żmurkiewiczowi za wsparcie naszych starań i oczywiście samej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, za ich uwzględnienie.
Co z działkami przy ulicy Wolińskiej
Planowany przebieg S3 w granicach miasta Świnoujście będzie zahaczał o część terenów, na których obecnie znajdują się ogródki działkowe przy ulicy Wolińskiej oraz tereny przy ulicy Wrzosowej. Najprawdopodobniej część ogródków będzie musiała ulec likwidacji. Podobnie rzecz się ma, jeśli chodzi o jeden lub dwa budynki mieszkalne przy ulicy Wrzosowej.
Zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA zastrzegł jednak, że w tej sprawie odbędą się jeszcze konsultacje społeczne, podczas których osobom, których ewentualnie będzie to dotyczyło zostaną przedstawione konkretne propozycje.
DOŁĄCZ DO NAS: