Sobota, 28 grudnia 2024r.

Imieniny: Teofilii, Godzisława, Cezarego

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Nasza droga przeprawa

Tunel zwróci się po 25 latach - przekonuje Robert Karelus

Nasza droga przeprawa

Utrzymanie przepraw promowych kosztuje ok. 31-32 mln rocznie

Foto: Robert Monkosa

W rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl rzecznik UM Świnoujścia przytacza poważne argumenty za budową tunelu pod Świną. - Jego utrzymanie kosztowałoby miasto około 5 mln zł rocznie. To dwukrotnie mniej niż obecnie miasto dokłada do kursowania promów i sześciokrotnie mniej niż w sumie kosztuje kursowanie promów. Nie wspominając o ich remontach – stwierdził Robert Karelus.

I rzeczywiście, rachunek wydaje się prosty. Z budżetu centralnego na eksploatację promów dostajemy 22 mln zł, co jest kwotą zdecydowanie niewystarczającą, bowiem całkowity koszt utrzymania przeprawy w centrum i Karsiborów to ok. 31-32 mln rocznie. Brakującą miliony dokłada od lat Miasto z własnej kasy.

Poważny problem pojawia się gdy trzeba któryś z promów wyremontować. „Karsibory” pływają już trzydzieści osiem lat, „Bielki” są eksploatowane od lat dwudziestu. Dotacja MIR na remont promu „Karsibór I” wyniesie tylko 5,5 mln chociaż Świnoujście wnioskowało, podobnie jak w przypadku wcześniejszego remontu promu „Karsibór II”, o 7,2 mln zł. Także w tym przypadku Miasto musi dołożyć kilka milionów i twardo negocjować z wykonawcami.

Przetarg na remont „Karsiboru I” był powtarzany kilkakrotnie właśnie z powodu rozbieżności między oczekiwaniami finansowymi potencjalnych wykonawców, a możliwościami finansowymi Świnoujścia wspieranego obniżoną dotacją centralną.

Jak widać, utrzymanie połącznia promowego naszego miasta z resztą kraju to bardzo kosztowna sprawa. Poważnie obciąża zarówno budżet państwa jak i budżet Miasta Świnoujścia. Rozwiązanie jest oczywiste, jednak od lat pozostaje w sferze planów, nadziei i niespełnionych obietnic. Głównie przedwyborczych. A przecież wystarczyłoby 25 lat, licząc tylko nakłady na eksploatację promów, i pieniądze zainwestowane w budowę tunelu zwróciłyby się z nawiązką. O zadowoleniu i wygodzie milionów gości odwiedzających co roku kurort na wyspie Uznam i samych mieszkańców miasta nie wspominając.

Autor: /v/
comments powered by Disqus