Piątek, 26 kwietnia 2024r.

Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marii

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Gutkowski vs. Adamczyk czyli jacht ENERGA vs. VOLVO V60 Plug-in Hybrid

Wyjątkowy wyścig wzdłuż polskiego wybrzeża

Gutkowski vs. Adamczyk czyli jacht ENERGA vs. VOLVO V60 Plug-in Hybrid

Jacht Energa w świnoujskiej Marinie

Foto: Robert Monkosa

W czwartek, 22 maja w wyjątkowej rywalizacji wodno-lądowej ze Świnoujścia na Hel, zmierzy się najlepszy polski żeglarz oceaniczny – Zbigniew Gutek Gutkowski oraz aktor Piotr Adamczyk. Gutek wystartuje na jachcie Energa, jednej z najnowocześniejszych jednostek regatowych na Bałtyku. Adamczyk poprowadzi VOLVO V60 Plug-in Hybrid. Obu Panów łączy zamiłowanie do samochodów oraz podejmowanie nowych wyzwań. Start zaplanowano na godzinę 10.00.

Prognozowane na jutro południowo – wschodnie kierunki wiatru z pewnością nie będą sporym wyzwaniem dla jachtu ENERGA, który brał udział w wielu prestiżowych regatach. Utrudnieniem, zmuszającym Gutka do nadłożenia drogi będą natomiast manewry wojskowe zaplanowane w okolicach Ustki. Również samochód nie będzie miał ułatwionego zadania, gdyż będzie musiał stawić czoła polskim drogom, starając się jechać trasą maksymalnie najbliższą morzu.

Organizator całego wydarzenia, Stanisław Dojs, PR Manager VOLVO Auto Polskapodkreśla, że inicjatywa ma na celu pokazanie w nowy wyjątkowy sposób uroków żeglarstwa - Zależy nam, aby promować żeglarstwo na różne sposoby zachęcając do jego uprawiania także miłośników motoryzacji. Chcemy też podkreślać światowe zaangażowanie marki w ciekawe projekty morskie, m.in. VOLVO OCEAN RACE czy VOLVO GDYNIA SAILING DAYS. Obok wydarzeń sponsorujemy także kadrę młodzików Polskiego Związku Żeglarskiego. W naszej ofercie akcenty marynistyczne są również widoczne w limitowanej edycji samochodów z serii VOLVO OCEAN RACE.

Elementem przygotowań do najważniejszego dla mnie startu w sezonie, czyli BARCELONA WORLD RACE jest nie tylko trening, ale i promocja żeglarstwa samego w sobie. Chcemy pokazać je nie tylko jako sport, ale również jako formę spędzania wolnego czasu, czy okazji do zdobywania nowych życiowych umiejętności – podkreśla Zbigniew Gutkowski, Ambasador Energa Sailing. Cieszę się, że przy współpracy z moim partnerami i sponsorami, marką Energa i VOLVO Polska mamy szansę promować żeglarstwo i przybliżać je Polakom poprzez różne nietypowe aktywności – dodaje Gutek.

W tym sezonie chętni do zobaczenia, czy nawet zmierzenia się z jachtem ENERGA będą mieli wiele okazji. Zaraz po wyścigu Volvo każdy żeglarz będzie mógł zmierzyć się z Gutkiem w Żeglarskim Pucharze Trójmiasta. Skiper jachtu Energa weźmie też udział w regatach o Puchar Neptuna, w ramach Baltic Sail Gdańsk. W Zachodniopomorskim Gutek ponownie pojawi się pod koniec wakacji, gdzie 12 sierpnia o godzinie 12:00 stanie na starcie XV edycji Baltic Polonez Cup Race. Po ubiegłorocznym zwycięstwie i pobiciu rekordu w grupie samotników, wystartuje w formule double-handed.

Zapraszamy do śledzenia relacji z wyścigu na jacht.energasailing.pl/category/aktualnosci oraz funpage’u EnergaSailing oraz Polish Ocean Racing.

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). W 2013 roku, wraz z Maciejem Marczewskim, jako pierwsza polska załoga w historii ukończył na 7. miejscu regaty transatlantyckie Transat Jacques Vabre, uzyskując kwalifikację do najbardziej prestiżowego wyścigu w formule double-handed – Barcelona World Race 2014/15.

Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10. roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej ENERGA Sailing.

Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 roku jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/nomex, długość
– 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby
– 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu
– 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

ENERGA Sailing – wspiera młodych żeglarzy

ENERGA Sailing to jeden z programów z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonych przez Grupę ENERGA w ramach programu Energa Sport. Celem ENERGA Sailing jest promowanie wśród dzieci pasji do żeglarstwa oraz kształtowanie pozytywnych postaw. Zachęcić młodzież do żeglarstwa mają wybitni sportowcy, m.in. Zbigniew Gutkowski, których Grupa ENERGA zaangażowała do projektu oraz których wspiera w ich sportowej rywalizacji o rekordy i medale. Start „Gutka” na jachcie ENERGA w samotniczych okołoziemskich regatach Vendée Globe w listopadzie 2012 stanowił początek ENERGA Sailing.

Wiosną 2013 pod tym samym szyldem ruszył program edukacji żeglarskiej. Jest to program edukacyjno-sportowy realizowany przez okręgowe związki żeglarskie i w pierwszej edycji skierowany do dzieci z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, małopolskiego. W każdym z rejonów lokalnymi patronami programu są polscy olimpijczycy, medaliści mistrzostw świata i Europy Przemysław Miarczyński, Anna Weinzieher, Piotr Myszka oraz Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński. Zajęcia w ramach ENERGA Sailing są bezpłatne, co najmniej raz w tygodniu dla każdego uczestnika.

Autor: Organizator
comments powered by Disqus