Wtorek, 20 sierpnia 2019r.

Imieniny: Bernarda, Samuela, Sobiesława

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Kolejne niewybuchy z okresu II Wojny Światowej

Miasto

Kolejne niewybuchy z okresu II Wojny Światowej

Foto: 8. Flotylla Obrony Wybrzeża

W poniedziałek, 12 sierpnia, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzili kolejną operację wydobycia i neutralizacji przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych zalegających na torze wodnym Szczecin - Świnoujście.

Kolejne pozostałości po II Wojnie Światowej zostały znalezione pod koniec lipca podczas prac prowadzonych na Zalewie Szczecińskim. Identyfikację obiektów przeprowadzili specjaliści od podwodnych zadań z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz niemiecką bombę głębinową typu DM. Obiekty znajdowały się na torze wodnym Szczecin - Świnoujście na głębokościach 6 i 12 metrów.

Ze względu na duże zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin-Świnoujście oraz na złożony charakter operacji, wymagający zaangażowania wielu podmiotów, zarówno ze sfery wojskowej jak i cywilnej powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu. Po analizie wielu czynników wspólnie ustalono najbardziej dogodny termin wydobycia i neutralizacji obiektów na niedzielę 11 sierpnia, jednakże ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne operację przesunięto na poniedziałek. 

Prace rozpoczęły się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do obiektów zeszli nurkowie. Podczepili liny i pontony wypornościowe, za pomocą których wydobyli je na powierzchnię wody, a następnie na pokład trałowca ORP Gopło. W dalszej kolejności obiekty zostały przetransportowane kanałem Piastowskim i Mielińskim, przez port w Świnoujściu na Zatokę Pomorską. Neutralizacja przeprowadzona została w dwóch etapach na jednym z poligonów morskich znajdującym się na północny-wschód od Świnoujścia. Po posadzeniu obiektów na dnie w pierwszej kolejności metodą deflagracji - ładunek wybuchowy miny morskiej Mark VI został w blisko 70% wypalony za pomocą modułowego systemu ładunku kumulacyjnego "Pluton". Następnie metodą tradycyjną zdetonowano pozostałą część ładunku wybuchowego miny oraz bombę głębinową.

Do akcji zaangażowana została załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. W działaniach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi na czas wydobycia i transportu obiektów udział wzięły m.in. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, Urząd Miejski w Świnoujściu, Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Ratownicy Wodni, oraz Straż Miejska ze Świnoujścia.

Na czas wydobycia oraz transportu obiektów poza główki portu w Świnoujściu obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa dla mieszkańców oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej. W trakcie transportu przeprowadzona została ewakuacja ludzi z obszarów położonych najbliżej nabrzeży oraz czasowo wstrzymane zostało kursowanie promów na obu świnoujskich przeprawach. Krótkotrwałe ograniczenia zostały również wprowadzone dla ruchu pociągów.

Autor: kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski
comments powered by Disqus