Inwestycje
Budowa tunelu mknie prosto do mety
Drążenie tunelu.
Foto: tm/wikimedia
Niestety tunelu w Gdańsku, nie w Świnoujściu. Najważniejszy etap tej inwestycji jest już zakończony. W poniedziałek odbyła się uroczystość oficjalnego zakończenia wiercenia II nitki tunelu.
Przebiegający pod Wisłą dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km i głębokości 35 m połączy gdański port z południową obwodnicą miasta, prowadzącą do autostrady A1 i ekspresówki S7. Każdy z tuneli będzie miał dwa pasy ruchu. Drążenia w dość trudnym terenie zajeły budowniczym niewiele ponad rok.
Wartość całej inwestycji to niespełna 1,5 mld złotych. Jednak oprócz tunelu w ramach tego projektu wybudowano całą infrastrukturę drogową łączącą porty Gdańsku. Długość całego połączenia to około 10 km. Aż 1,15 mld zł z tej kwoty pochodzi dofinansowania z Programu Infrastruktury i Środowiska. Warto wspomnieć, że głównym inwestorem przedsięwzięcia jest spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, powołana jeszcze przed Euro 2012, w celu przeprowadzenia niezbędnych inwestycji na terenie Trójmiasta.
Dodajmy, że tunel jest pierwszym obiektem w Polsce wybudowanym technologią TBM (Tunnel Boring Machine) pozwalającą na pracę w trudnych warunkach gruntowo-wodnych. Maszyna drążąca została specjalnie do tej inwestycji zakupiona i... ochrzczona imieniem Damroki (prasłowiańskie imię nadawane kobietom) przez ówczesną minister Elżbietę Bieńkowską. Teraz już w randze wicepremier, Bieńkowska uroczyście odebrała wykopane tunele.
Może teraz Damroka przyda się w Świnoujściu? Wszak nasza inwestycja jest nie mniej ważna od tej trójmiejskiej. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu pojawiła się informacja, że ministerstwo wypracowało wraz z władzami Świnoujścia wstępny model finansowania budowy tunelu w Świnoujściu. Ostateczne decyzje w tej sprawie mają zapaść we wrześniu br. Zważywszy na tempo prac w Gdańsku, wicepremier ma szansę jeszcze przed kolejnymi wyborami parlamentarnymi (jesień 2015) odebrać kolejny tunel.
DOŁĄCZ DO NAS: