Miasto
Jeśli nic się nie zmieni, to miasto czeka finansowa katastrofa
Foto: Wspólne Wyspy
Za tą kwotę można by było co roku w Świnoujściu wybudować np. 70 mieszkań komunalnych. Wyremontować - co roku - kilka kilometrów ulic i chodników. Sfinansować stypendia dla najzdolniejszych uczniów, czy zorganizować dziesiątki wydarzeń kulturalnych. Świnoujście na utrzymanie przeprawy promowych i tunelu w tym roku wyda blisko 47 mln złotych! Dodajmy - z własnego budżetu, bo ustępujące władze miasta ponad 3 lata temu zrezygnowały z dopłat do przepraw ze środków skarbu państwa po otwarciu tunelu!
– Ona się naszemu miastu po prostu należy!- podkreśla Agatowska. – Kwoty przeznaczone na utrzymanie przepraw promowych i tunelu to prawdziwa fortuna. Dziś to prawie 50 mln złotych i z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że tak kwota będzie rosła. Dlatego priorytetem dla samorządu powinno być przywrócenie dofinansowania – przynajmniej jednej z tych przepraw - ze środków skarbu państwa - dodaje.
Przypomnijmy - tunel znajduje się w ciągu drogi krajowej S3. Zabezpieczeniem tej drogi są przeprawy promowe - także na wypadek konieczności zamknięcia tunelu na czas remontu czy jakiegoś zdarzenia krytycznego. Zgodnie z obecnymi przepisami – nie wchodząc w szczegóły - inwestycja jest utrzymywana przez samorząd. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie by to zmienić. Potrzeba jest do tego tylko /albo aż/ wola polityków z Warszawy.
Dlatego jedna z konsultacji w w/w sprawie odbyła się w Warszawie - w Ministerstwie Infrastruktury. Problem przepraw i tunelu został przedstawiony między innymi Pawłowi Gancarzowi, wiceministrowi odpowiedzialnym w wymienionym resorcie właśnie za drogi.
Rozmowy i konsultacje z politykami i urzędnikami to nie jedyne działania w tej sprawie – w ciągu ostatnich kilku miesięcy Joanna Agatowska wraz z współpracownikami przygotowała projekt zmian w przepisach, który jest konieczny by ten problem rozwiązać.
– Będziemy działać na rzecz przywrócenie w pierwszej kolejności dotacji na przeprawy promowe, trzeba lobbować na rzecz stworzenia nowych zapisów ustawowych, czyli to co zostało zaniedbane w minionych latach. Po rozmowach z kilkoma politykami w Warszawie mam wrażenie, że będzie do tego wola – mówi Joanna Agatowska – Widzę także szansę, by w przyszłości także koszty utrzymania tunelu były finansowane ze środków skarbu państwa i zrobię wszystko by tak się stało.
DOŁĄCZ DO NAS: