Połączenie kolejowe Berlin-Uznam
Świnoujście - Berlin tylko okrężną trasą
Foto: Kläuser / wikimedia
Wbrew oczekiwaniom środowisk walczących o odbudowę połączenia kolejowego Berlin - Świnoujście oraz nadziejom setek wyspiarzy, inwestycja nie została ujęta w federalnym planie szlaków komunikacyjnych. Mimo to "Inicjatywa Most w Karninie" nie składa broni.
Walka o rewitalizację przedwojennego połączenia kolejowego Ducherow - Świnoujście - Heringsdorf trwa od 2003 roku. W 2010 roku przedstawiciele świata polityki i gospodarki z Polski i Niemiec założyli w Berlinie "Inicjatywę Most w Karninie" która miała lobbować nad odbudową mostu nad cieśniną Piany i rekonstrukcją prawie 40-kilometrowego odcinka dwutorowej linii kolejowej na trasie Berlin - Ducherow - Karnin - Świnoujście. Pod listą poparcia projektu podpisało się ponad 14 tys. osób, także wielu świnoujskich samorządowców. Rząd niemiecki uznał wówczas, że projekt nie jest opłacalny.
W 2015 roku "Inicjatywa Most w Karninie" ponownie złożyła wniosek o wpisanie trasy do kluczowych inwestycji drogowych. Argumenty miała mocne - odciążenie zakorkowanych w sezonie dróg krajowych B110 i B111, zwiększenie mobilności pracowników w regionie, rozwój turystyki spowodowany wzrostem liczby pasażerów z 400 tys. do prawie 1,9 mln rocznie. Trasa miała zapewniać bezpieczeństwo mieszkańcom wyspy, żyjącym między Gazociągiem Północnym w Lubminie, a Terminalem LNG w Świnoujściu - w razie katastrofy ma stanowić dodatkowa drogą ewakuacyjną. Mocną kartą przetargową był też planowany tunel pod Świną, który w znaczący sposób wpłynie na zwiększenie ruchu na wąskich drogach na wyspie Uznam.
Ostatecznie rząd Niemiec dał zielone światło jedynie dla połączenia transgranicznego Szczecin - Berlin. Trasę ze stolicy Niemiec na wyspę Uznam uznał za nieopłacalną, chociaż sama kolej udowadniała, że linia może być rentowna. Koszty odbudowy są jednak niebagatelne. Według szacunków rządu federalnego mogą wynieść 120 - 140 mln euro. " Inicjatywa Most w Karninie" podkreślała, że przy projektach transgranicznych dwie trzecie kosztów mogą pochodzić ze środków unijnych.
Przed II wojną światową pociągi trasę Berlin - Świnoujście pokonywały w 2,5 - godziny. Po rewitalizacji linii podróż zajęłaby 2 godziny. Dzisiaj pociągi z Ahlbecku do Berlin kursują okrężną drogą przez Zussow i Wolgast, dlatego przejazd trwa ponad 4 godziny. Wiele wskazuje na to, że tak na razie musi pozostać, chociaż środowiska związane z "Inicjatywą Most w Karninie" już zapowiedziały kolejną odsłonę batalii o to ważne dla rozwoju regionu połączenie kolejowe.
* * *
Widoczne na ilustracji przęsło mostu w Karninie przypomina o latach świetności uznamskich kąpielisk, przez Berlińczyków nazywanych własną „wanną kąpielową”. Budowę odnogi linii kolejowej Berlin - Stralsund w kierunku Uznamu rozpoczęto już w 1875 r. Rok później pociągi kursowały jednotorowym mostem nad Zalewem Szczecińskim. Trasa miała początek w Ducherow, dalej wiodła przez most podnoszony nad Pianą w Karninie, następnie od południowo - zachodniej strony wyspy Uznam docierała do stacji Świnoujście Główne, znajdującej się przy dzisiejszej ul. Grunwaldzkiej. Obecnie w Polsce i Niemczech po dawnej linii kolejowej pozostało niewiele. Zniszczony w 1945 r. przez wycofujące się wojska niemieckie most w Karninie ostatecznie zdemontowano na początku lat 50-tych XX w.
DOŁĄCZ DO NAS: