Wtorek, 16 stycznia 2018r.

Imieniny: Marcelego, Włodzimierza, Waldemara

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Region / Nowe nadzieje na odbudowę mostu w Karninie

Uznam - Berlin w dwie godziny

Nowe nadzieje na odbudowę mostu w Karninie

Foto: Kläuser / wikimedia

Prywatne przedsiębiorstwo z Lipska chce zainwestować w odbudowę połączenia kolejowego w południowej cześci wyspy Uznam. Dzięki rekonstrukcji mostu między Ducherow a Karninem czas podróży ze Świnoujścia do stolicy Niemiec skróci się do 2 godzin i 15 minut. 

Do 1945 roku przejazd koleją z Berlina do Świnoujście trwał zaledwie dwie godziny, dzisiaj ponad cztery. Polsko - niemiecka Inicjatywa „Most w Karninie” od lat ubiega się o rewitalizację przedwojennej linii kolejowej Ducherow - Karnin - Świnoujście - Heringsdorf, mimo to inwestycja nie może przebić się do grona najpilniejszych zadań finansowanych przez niemiecki rząd. Dlatego Inicjatywa lobbuje na rzecz odbudowy mostu także wśród prywatnych przedsiębiorców. 

- Według naszych szacunków projekt kosztuje od 100 do 150 milionów euro. Inwestor chce wziąć to w swoje ręce. To przedsiębiorca działający w Lipsku i Hamburgu - wyjaśnia dr Günther Jikeli, przewodniczący organizacji. Według Jikeli, sprawa odbudowy mostu nabiera szczególnego znaczenia w związku z budową tunelu w Świnoujściu oraz zaniedbaniom inwestycyjnym po zachodniej części wyspy. - Wyspa Uznam już nie daje sobie rady pod względem komunikacyjnym w miesiącach letnich. Do tego dochodzi otwarcie tunelu pod Świną, a trasa B 110 koło Zecherin wkrótce znajdzie się pod wodą. To są ogromne obciążenia, z którymi będziemy musieli się wkrótce zmierzyć - podkreśla Jikeli. 

Kolejna runda rozmów o reaktywacji połączenia kolejowego zaplanowana jest na luty 2018 roku. 

Przęsło mostu w Karninie przypomina o latach świetności uznamskich kąpielisk, przez Berlińczyków nazywanych własną „wanną kąpielową”. Budowę odnogi linii kolejowej Berlin - Stralsund w kierunku Uznamu rozpoczęto już w 1875 r. Rok później pociągi kursowały jednotorowym mostem nad Zalewem Szczecińskim. Trasa miała początek w Ducherow, dalej wiodła przez most podnoszony nad Pianą w Karninie, następnie od południowo - zachodniej strony wyspy Uznam docierała do stacji Świnoujście Główne, znajdującej się przy dzisiejszej ul. Grunwaldzkiej. Obecnie w Polsce i Niemczech po dawnej linii kolejowej pozostało niewiele. Zniszczony w 1945 r. przez wycofujące się wojska niemieckie most w Karninie ostatecznie zdemontowano na początku lat 50-tych XX w.

Autor: scie24
comments powered by Disqus