Czwartek, 2 maja 2024r.

Imieniny: Zygmunta, Atanazego, Anatola

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Miasto / Historyczny rejs gazowca „Al Nuaman”

Przez morza i kawałek oceanu

Historyczny rejs gazowca „Al Nuaman”

Foto: polskielng.pl

Według ostatnich danych z MarineTraffic „Al Nuaman” - pierwszy gazowiec zmierzający z Kataru do Świnoujścia z ładunkiem skroplonego gazu, znajduje się obecnie na Morzu Czerwonym i z prędkością 16 -18 węzłów zmierza w kierunku Kanału Sueskiego. Należący do katarskiego armatora Nakilat i wyczarterowany spółce Qatar Liquefied Gas Company Limited (4), statek typu Q-Flex, opuścił port Ras Laffan w miniony piątek (20 listopada). Jeśli pogoda dopisze finał tej historycznej dla nas podróży powinien nastąpić 11 grudnia.

Jak już informowaliśmy wcześniej, na początku października podpisany został przez wykonawcę i inwestora certyfikat zakończenia montażu systemów krytycznych instalacji terminalu regazyfikacyjnego. Pierwsza dostawa gazu posłużyć ma do testów i rozruchu technologicznego (sprawdzane będą m.in. takie procesy jak schłodzenie i stabilizacja pracy instalacji oraz funkcjonowanie całego terminalu). Oczywiście po zakończeniu tych prób gaz z pierwszej dostawy zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do odbiorców. Kolejny transport LNG dla naszego terminalu, który dostarczy gaz niezbędny do pozostałych prób eksploatacyjnych, spodziewany jest w pierwszym kwartale przyszłego roku. Jak wiadomo, planowana zdolność regazyfikacyjna świnoujskiego terminalu ma wynieść 5 mld m3, jednak są już plany jej zwiększenia do 7,5 mld m3 (po zbudowaniu trzeciego zbiornika), co odpowiadałoby połowie zapotrzebowania na gaz w naszym kraju. Właściwe przekazanie do eksploatacja gazoportu w Świnoujściu powinno nastąpić najwcześniej w drugim kwartale 2016 roku.

Zbudowany w 2009 roku w Korei Południowej metanowiec „Al Nuaman”, to nowoczesna jednostka o długości 315 metrów, szerokości 55 m, wysokości 27 m i zanurzeniu maksymalnym 13,6 m (obecnie płynie z zanurzeniem 12,2 m). Statek ma ponad 164 tys. wyporności, a jego zbiorniki ładunkowe mogą pomieścić około 210 tys. m3 skroplonego gazu. „Al Nuaman” pływa pod banderą Wysp Marshall'a, a jego port macierzysty to Majuro.

Gazowce, które obsługiwać mają polski kontrakt z Quatar Gas, należą do największych na świecie, a sam Qatar Gas Transport Company Ltd. posiada największą flotę LNG na świecie (54 jednostki). Gigantyczne statki z gazem zawijać będą do świnoujskiego portu przynajmniej raz lub dwa razy w miesiącu, ich rozładunek potrwa około doby (jednak czas rozładunku pierwszej dostawy może potrwać nawet kilkanaście dni). Zdaniem włodarzy naszego miasta, już teraz daje się odczuć spore zainteresowanie przybyciem pierwszego metanowca, a w przyszłości wizyty tych charakterystycznych jednostek w Świnoujściu mogą stać się prawdziwą atrakcją turystyczną.

Autor: /v/
comments powered by Disqus