Strefa Płatnego Parkowania
SPP zajrzy mieszkańcom do portfeli. Najgłębiej przedsiębiorcom

Foto: scie24
W czwartek Rada Miasta zdecyduje o wprowadzeniu w przyszłym roku całorocznej strefy płatnego parkowania, która obejmie także centrum Świnoujścia. To już drugie podejście urzędników do przeforsowania opłat za parkowanie w mieście. Nowy projekt uchwały zakłada wprawdzie nieco niższe stawki, mimo to wyspiarze powinni przygotować się na niemały wydatek. Niektórzy mogą zapłacić nawet 4480 zł rocznie.
Przedsiębiorcy, szykujcie się na wydatki!
Pan Tomasz prowadzi hotel w dzielnicy nadmorskiej. Od 1 maja do 30 września będzie musiał wykupić miesięczną kartę abonamentową za 450 zł, zatem po sezonie jego portfel uszczupli się o 2250 zł. W pozostałych 7 miesiącach będzie trochę taniej – koszt abonamentu to 250 zł za miesiąc, dlatego pan Tomasz wyda „jedynie” 1750 zł. Przedsiębiorca każdego dnia ma do załatwienia kilka spraw w centrum Świnoujścia, oprócz tego samochodem porusza się jego rodzina, dlatego pan Tomasz wykupi 12-miesięczną kartę abonamentową uprawniającą do parkowania w śródmieściu za 480 zł. Razem właściciel samochodu wyda aż 4480 zł.
Niedrogo, ale tylko na swojej ulicy
Mieszkańcy ulic objętych strefą płatnego parkowania mają prawo do nabycia 12-miesięcznej karty parkingowej za 50 zł. Abonament uprawnia jednak tylko do postoju przy ulicy, przy której zamieszkuje właściciel samochodu. Jeżeli przy budynku brakuje miejsc postojowych, zawsze będzie można wykupić roczną kartę. Koszt to wprawdzie aż 480 zł, ale w każdym momencie będzie można zaparkować przy sąsiedniej ulicy, zabierając tym samym jej mieszkańcom miejsca postojowe przy ich domach.
Strefa Płatnego Parkowania ma obowiązywać przy ul. Armii Krajowej, ul. Dąbrowskiego, ul. Bema, ul. Zaułek Kościelny, ul. Staszica od Konstytucji 3 Maja do Rybaki, ul. Rybaki od Staszica do Wybrzeża Władysława IV, ul. Marynarzy, ul. Grunwaldzkiej od Rybaki do Marynarzy, ul. Wybrzeże Władysława IV od Rybaki do Chrobrego, ul. Chrobrego od Armii Krajowej do Piastowskiej, ul. Piastowskiej od Chrobrego do Monte Cassino, ul. Monte Cassino od Armii Krajowej do Piastowskiej, przy Placu Rybaka, Placu Słowiańskim, Wolności i Kościelnym.
Od 2 złotych za godzinę
Według projektu uchwały, w centrum Świnoujścia wolnych od opłaty będzie pierwszych 30 minut postoju. Pierwsza godzina będzie kosztowała 2 zł, kolejna 2,20 zł, trzecia o 20 groszy więcej. Od czwartej i każdej następnej rozpoczętej godziny - znowu 2 zł. Takie same stawki będą obowiązywały poza sezonem w dzielnicy nadmorskiej. Od 1 maja do 30 września koszty będą większe. Za pierwsze pół godziny będzie należało zapłacić 1,5 zł, za pierwszą godzinę 3 zł, drugą 3,60 zł, trzecią 4,30 zł, za każdą kolejną ponownie 3 zł. W grę wchodzą karty abonamentowe – w zależności od czasu postoju i obowiązującego okresu SPP – od 80 do 450 zł.
W sobotę za darmo
Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z kwietnia br., pobieranie w soboty opłat w miejskiej strefie parkowania jest nielegalne. Reguluje to ustawa o drogach publicznych, która wyraźnie mówi, że takie opłaty można pobierać tylko w dni robocze. Świnoujście dotąd wyrokiem się nie przejęło. Teraz na mocy nowej uchwały strefa będzie obowiązywała od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00, a w lecie w dzielnicy nadmorskiej do godz. 20:00.
To nie Zakopane
Jak byśmy nie zaklinali rzeczywistości, gości w zimie nadal nie mamy wielu, a jeżeli już, to głównie seniorów, którzy najczęściej przybywają na wyspę autokarami. Dlatego dziwi intencja objęcia centrum miasta całoroczną strefy płatnego parkowania. To bez wątpienia uderzy przede wszystkim w kieszenie mieszkańców. Natomiast nie wiadomo, z jakich powodów wolne od opłat pozostają parkingi wzdłuż ul. Wojska Polskiego, z których korzystają głównie goście z Niemiec.
SPP ma wymusić rotację i dać większej ilości kierowców szansę na zaparkowanie pojazdu, a tym samym usprawnić ruch samochodowy. Ma także doprowadzić do budowy parkingów wielopoziomowych na terenie miasta. Te dotąd nie powstały, bo - jak wielokrotnie podkreślała prezydent Barbara Michalska - nie było chętnych inwestorów. Teraz, przy całorocznej strefie płatnego parkowania, inwestycja może w końcu okazać się opłacalna, a mieszkańcy będą mogli skorzystać również z płatnych miejsc postojowych w nowych obiektach.
DOŁĄCZ DO NAS: