Miasto
Świnoujście 3. na liście miast z największym odsetkiem aut o dużej pojemności silnika
Foto: rankomat.pl
Aż 13,1% samochodów osobowych zarejestrowanych w Świnoujściu jest wyposażonych w silnik o pojemności 2,0 l lub większej. To jeden z najwyższych wyników w Polsce i najwyższy w województwie zachodniopomorskim. Z drugiej strony tylko 29,6% kierowców ze Świnoujścia porusza się autem z silnikiem o pojemności do 1,4 l i pod tym względem jest to jeden z najniższych wyników w kraju
jest to jeden z najniższych wyników w kraju
Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. Te nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny. W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu. Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście.
Przed Świnoujściem w zestawieniu uplasowała się Biała Podlaska (14,8%) i Przemyśl (15,9%). Trzy ostatnie miejsca rankingu zajmują miasta położone na terenie województwa śląskiego – Świętochłowice wraz z Rudą Śląską (5,7%), Piekary Śląskie (6%) oraz Siemianowice Śląskie wraz z Bytomiem (6,1%).
Świnoujście w liczbach
Z ponad 23,3 tys. samochodów zarejestrowanych w Świnoujściu ponad 3 tys. stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej, a niemal 6,9 tys. to pojazdy z jednostkami napędowymi do 1,4 l. Jak Świnoujście wypada pod tym względem w porównaniu z innymi zachodniopomorskimi miastami? Dla przykładu w Koszalinie czy Szczecinie porusza się więcej aut z silnikami o dużej pojemności skokowej, ale ich procentowy udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych jest niższy. Oznacza to, że na ulicach Świnoujścia częściej można napotkać auta, które dają kierowcom możliwość bardziej dynamicznej jazdy.
Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców ze Świnoujścia w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 621 zł i była tym samym wyższa o 17 zł od średniej krajowej. Z miast położonych w województwie zachodniopomorskim najdroższej było w Szczecinie (735 zł).
Świnoujście na tle województwa zachodniopomorskiego
Biorąc pod uwagę wszystkie samochody osobowe zarejestrowane w województwie zachodniopomorskim, można zauważyć, że 10,3% z nich stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik daje województwu wysokie, bo 3. miejsce w klasyfikacji. Okazuje się przy tym, że procentowo najmniej aut o dużej mocy można spotkać w województwie śląskim – 7,2%.
Kierowcy z województwa zachodniopomorskiego w III kwartale 2021 roku płacili za OC średnio 632 zł. W województwie śląskim, gdzie jest najmniejszy odsetek aut z silnikami o większej pojemności, kierowcy przeznaczali na OC o 69 zł mniej (563 zł).
Pojemność silnika a OC
W III kwartale br. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili właściciele samochodów z największymi silnikami. Na OC pojazdu z silnikiem 3,1 l lub większym przeznaczali oni średnio 746 zł. Tymczasem cena OC w przypadku pojemności silnika do 1 l wynosiła 487 zł (różnica 53,2%).
Większość ubezpieczycieli przyjmuje, że duża pojemność silnika ma przełożenie na większe osiągi samochodu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku i wpływa na cenę OC. Niestety, o ile w przypadku starszych modeli aut taka zależność faktycznie występuje, to w nowszych samochodach już niekoniecznie. Obecnie silnik o mniejszej pojemności może posiadać zbliżoną lub nawet większą moc niż starsze jednostki napędowe.
– Pojemność silnika wciąż należy do głównych czynników decydujących o cenie polisy OC. Sugerowanie się wyłącznie wielkością silnika może być jednak krzywdzące, szczególnie dla właścicieli starszych modeli pojazdów z dużym silnikiem. Choć niejednokrotnie ich moc jest mniejsza niż w nowszych samochodach z jednostkami o mniejszej pojemności, to najprawdopodobniej właśnie ta grupa kierowców zapłaci więcej za obowiązkowe ubezpieczenie. Na chwilę obecną tylko część ubezpieczycieli zmieniła swoje cenniki i podczas wyceny składki OC, obok pojemności silnika, uwzględnia również jego moc – mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
DOŁĄCZ DO NAS: