Piątek, 22 listopada 2024r.

Imieniny: Cecylii, Wszemily, Stefana

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Region / UBB - kolejowy magnat, który inwestuje w region

Transport

UBB - kolejowy magnat, który inwestuje w region

Dworzec kolejowy Świnoujście Centrum

Foto: Robert Monkosa

Kiedy w 1992 roku sieć połączeń kolejowych na wyspie Uznam stanęła nad przepaścią, niewielu jeszcze wierzyło w pociągi wpisane w krajobraz wyspy. Dzisiaj przewoźnik - Uznamska Kolej Uzdrowiskowa UBB, stuprocentowa „spółka-córka” niemieckiej kolei państwowej DB AG, plasuje się w czołówce najlepiej prosperujących kolei regionalnych w Niemczech. Przedsiębiorstwo rok po roku bije kolejne rekordy w liczbie przewiezionych pasażerów, a to pozwala mu na śmiałe kroki. Jako pierwszy niemiecki przewoźnik zainwestował w sieć kolejową w innym państwie. Jednak plany inwestycyjne spółki nie kończą się na 1,4 km odcinku Ahlbeck Grenze - Świnoujście Centrum.

Zanim UBB stało się wzorem do naśladowania dla innych niemieckich regionalnych przewoźników, lokalni politycy bliscy byli likwidacji połączeń kolejowych między uznamskimi miejscowościami. Zdewastowane dworce, krzywe tory, brak mostów kolejowych umożliwiających połączenia z miejscowościami poza wyspą oraz rozklekotane wagony - to spuścizna po czasach Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Jednak kilku pracowników ówczesnej kolei państwowej nie złożyło broni. W 1994 roku powołano do życia UBB, a na jej czele stanął Jörgen Boße, który do dzisiaj zarządza spółką.

Opracowano wówczas prostą, ale chwytliwą koncepcję rozkładu jazdy - pociągi ruszały co godzinę w każdym możliwym kierunku. Później przyszedł czas na kolejne składniki sukcesu - inwestycje we własną infrastrukturę, nowoczesne szynobusy, niskie ceny i prosty system taryfowy oraz skomunikowanie regionalnych firm. Przewoźnik wykorzystał swoją szansę i wywalczył pieniądze podatników. Projekt wsparł rząd federalny, władze Meklemburgii Przedmorza i „matka” DB AG. Wraz z nową koncepcją działalności przewozowej wzrósł popyt na przewozy pasażerskie. Latem 2008 roku biało-niebieskie szynobusy ruszyły także w stronę Świnoujścia.

Niemcy mają świadomość, że walory Świnoujścia czynią z niego gospodarcze i kulturalne centrum regionu. Utworzenie UBB Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Świnoujściu oraz dalsze inwestycje na terenie miasta przynoszą obopólne korzyści. Mieszkańcy Świnoujścia zyskali kolejnego przewoźnika pasażerskiego, a przedsiębiorstwo skutecznie powiększa zysk. Po wybudowaniu przystanku przy ul. 11 Listopada planowany jest drugi etap inwestycji - połączenie Świnoujścia z portem lotniczym Heringsdorf. Linia ma przebiegać w większości po stronie niemieckiej przez stary nasyp kolejowy byłej linii Ducherow - Świnoujście. Niestety dotychczas niemiecki rząd nie dał inwestycji zielonego światła, choć ostatnio pojawiło się światełko w tunelu. Jeśli Berlin wpisze inwestycję na ministerialną listę zadań kluczowych - na co liczą wnioskodawcy - odbudowana zostanie pierwsza linia kolejowa na wyspie Uznam. Turyści z Berlina dojadą do naszego miasta w dwie godziny. To będzie prawdziwy milowy krok w rozwoju uznamskiej turystyki.

Na fali sukcesu w 1999 roku mówiło się nawet o możliwości budowy tunelu drogowo - kolejowego pod Świną w celu skomunikowania niemieckiego operatora z PKP. Z dzisiejszej perspektywy taki scenariusz wydaje się zbyt śmiały i mało prawdopodobny. W najbliższym czasie możemy liczyć na dworzec kolejowy na skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i 11 Listopada. Niewielki, dwukondygnacyjny budynek z punktem informacyjnym, kasami i toaletami zapewni komfort podróżującym. - Na razie przedstawiciele spółki nie złożyli do Miasta żadnych wniosków i dokumentów pozwalających na rozpoczęcie budowy. Z posiadanych informacji - które do mnie docierają - starają się oni o pozyskanie funduszy zewnętrznych - mówi Robert Karelus, rzecznik UM.

Od 2016 roku UBB przejmie także transport autobusowy na wyspie Uznam. 10 -letnia koncesja prawdopodobnie doprowadzi do upadku dotyczchasowego przewoźnika Ostseebus z Ahlbecku. Dlaczego władze powierzyły firmie kolejne zadanie? Odpowiedź jest prosta - UBB nie wymaga dotacji z budżetu powiatu.

Autor: MM
comments powered by Disqus