Poniedziałek, 19 lutego 2018r.

Imieniny: Arnolda, Konrada, Marcelego

  • DOŁĄCZ DO NAS:

Strona główna / Rozmaitości / Budowa wiaty garażowej: przepisy i procedury administracyjne

Rozmaitości

Budowa wiaty garażowej: przepisy i procedury administracyjne

Foto: arch.

Wiata garażowa to idealne rozwiązanie w przypadku gdy na posesji nie mamy garażu. Przydaje się ona również w sytuacji gdy przybywa nam dodatkowe auto, a przy konstrukcji już istniejącego garażu nie przewidziano konieczności pomieszczenia w nim większej liczby samochodów. O tym, że warto taką wiatę posiadać wie każdy, kto choć raz musiał wstawać wcześnie rano by odśnieżać samochód, lub też latem wsiadał do rozgrzanej blaszanej puszki, w jaką zmiana się samochód po kilku godzinach w upalnym słońcu.

Wymagania administracyjne

Zanim przystąpimy do wybierania najbardziej odpowiedniego projektu i zastanawiania się nad materiałami, z których chcielibyśmy wykonać wymarzoną wiatę, warto sprawdzić czy w ogóle możemy ją zbudować. Niestety prawo jest tak skonstruowane, że nawet na terenie własnej działki jesteśmy ograniczeni przez szereg przepisów, zgodnie z którymi urzędnicy mogą szybko i skutecznie zablokować nasze plany.

Przede wszystkim chodzi tu o ograniczenia prawne, związane z tego rodzaju inwestycjami. Nie warto zapalać się do projektu, jeżeli wkrótce może się okazać, że nasza działka w ogóle nie nadaje się do jego realizacji. Dokładne prześledzenie informacji związanych z wymaganiami prawnymi, pomoże nam również dobrać odpowiednie rozwiązania technologiczne do naszych potrzeb i możliwości. Dzięki temu będziemy mieli również większe szanse na przejście projektu, bez konieczności nanoszenia na niego poprawek.

Dobudowa wiaty garażowej może odbywać się na podstawie zgłoszenia w odpowiednim organie administracyjnym. Zazwyczaj będzie to urząd miasta lub starostwo powiatowe. Jest jednak pewien niezwykle ważny warunek formalny, który trzeba w takiej sytuacji spełnić. Zgłoszenie jest możliwe jedynie wówczas, gdy zaprojektowana wiata nie przekracza powierzchni 25 m2. Uważa się zazwyczaj że jest to powierzchnia wystarczająca na zaparkowanie jednego samochodu, z pewnym luzem, który pozwala na komfortowe użytkowanie takiego zadaszenia.

Nie jest to jednak jedyne ograniczenie. Budowa na podstawie zgłoszenia jest możliwa jedynie wówczas, gdy łączna liczba zbudowanych na terenie naszej działki obiektów gospodarczych, wiat, altan i garaży nie przekracza dwóch na 500 m2. Nie jest to przepis zbyt precyzyjny, ale pozwala już zorientować się czy jesteśmy w stanie w ten sposób rozpocząć realizację naszego projektu.

Zgłoszenie nie jest tylko formalnością, ponieważ nie tylko musi zawierać komplet dokumentów i deklaracji, ale też urząd ma możliwość odrzucenia zgłoszenia, jeżeli znajdowałyby się w nim jakieś uchybienia, lub też jeżeli podalibyśmy w nim dane niezgodne z prawdą. Oceniający zgłoszenie urzędnicy mają za zadanie dokładnie sprawdzić czy odpowiada ono rzeczywistemu stanowi rzeczy, dlatego wykazują się niekiedy daleko idącą skrupulatnością w prześwietlaniu nawet najmniejszych niedoskonałości w dokumentacji.

Lokalizacja wiaty

Chociaż stawiamy wiatę na prywatnej posesji, nie oznacza to, że możemy dowolnie wybrać sobie miejsce, w którym ma zostać zbudowana. Podobnie jak w przypadku wznoszenia na posesji kolejnych budynków, tak i w przypadku wiaty musimy liczyć się z tym, co mówią na ten temat przepisy budowlane. Istnieje bowiem rozróżnienie pomiędzy wiatą, która ma funkcję użytkową (w naszym przypadku jest to parkowanie samochodu), a taką, która służy tylko rekreacji.

Jeżeli stawiamy wiatę, pod którą będziemy sobie urządzać grilla, stawiać leżaki czy wieszać hamak - nie potrzebujemy tego nikomu zgłaszać. Nie dotyczą nas również przepisy związane z prawem budowlanym. Możemy nawet postawić taką wiatę przy granicy z posesją sąsiad i dopóki nie czynimy mu żadnych szkód, nie bardzo może on protestować. Ale przy wiacie garażowej sprawy wyglądają inaczej.

Przede wszystkim chodzi tu o konieczność zachowania odpowiedniej odległości od okien domu jednorodzinnego (co najmniej 7 metrów) i od granicy z działką sąsiada (minimum 3 metry). Warto tu zauważyć, że chodzi o działkę budowlaną. Jeżeli więc na sąsiedniej parceli znajduje się droga, możemy bez problemu ustawić wiatę przy samej krawędzi działki. Istnieje jednak wyjątek od tej reguły. Wiata może być umieszczona w innym miejscu, jeżeli została zaprojektowana wraz z całym planem przestrzennym parceli, który został zaaprobowany przez stosowny urząd.

Niekiedy zdarza się, że wiata ma opierać się o jedną ze ścian domu. Jak widać jest to możliwe jedynie pod warunkiem, że w ścianie tej nie będzie okien, lub że będą one oddalone od krawędzi wiaty o co najmniej 7 metrów.

Warto pamiętać że powierzchnia użytkowa wiaty garażowej - zgodnie z obowiązującymi w Polsce normami - nie wlicza się do powierzchni zabudowy na danej działce. Należy do kategorii tzw. obiektów pomocniczych. Niestety złą wiadomością dla wszystkich budujących lub planujących budowę wiaty garażowej jest fakt, iż w różnych urzędach w Polsce przepis ten jest rozmaicie interpretowany. Zdarzają się przypadki, w których upór urzędnika bierze w tej kwestii górę.

Autor: red.
comments powered by Disqus